- Dit jaar staat CEO Satya Nadella tien jaar aan het roer van Microsoft.
- Hij is eerder uitgeroepen tot een van de beste CEO’s van zijn generatie.
- Hier zijn enkele van zijn principes voor het leiden en managen van een team en bedrijf.
- Lees ook: Techbazen vechten elkaar de tent uit in race om AI-dominantie en strijd om de hipste VR-bril.
Satya Nadella viert dit jaar zijn 10-jarig jubileum als CEO van Microsoft. Hij wordt geprezen om het revitaliseren van de bedrijfscultuur bij de Amerikaanse softwaregigant, het aanjagen van groei via samenwerkingsverbanden en het onttronen van Apple als ’s werelds meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf eerder dit jaar.
Dat roept vragen op over de managementaanpak die hem heeft geholpen zo ver te komen. Dit zijn enkele belangrijke leiderschaps- en managementadviezen die Nadella door de jaren heen heeft gegeven:
1) Wees duidelijk
Nadella vindt dat in staat zijn om “duidelijkheid te scheppen als die er niet is” de “belangrijkste eigenschap is die een leider moet hebben”.
“Je hebt geen leider nodig als alles goed gedefinieerd is, en je alleen maar een goed uitgeschreven plan hoeft te volgen,” zei hij in een interview in 2019 met Chicago Booth Magazine. “Maar in een moeilijke situatie, waarbij je niet alle gewenste informatie hebt, dan is leiderschap belangrijk. Je vermogen om in een onzekere tijd en een onzekere toekomst duidelijkheid te scheppen is cruciaal.”
2) Geef mensen energie
Nadella benadrukt het belang van energie geven. “Je zult nooit altijd alles onder controle hebben, dus je moet overal om je heen energie creëren - je moet echt de vaardigheden opbouwen om dat te kunnen”, vertelde hij aan het Amerikaanse tijdschrift.
“Op de lange termijn overtroeft EQ IQ”, zei hij over dit onderwerp in 2014. “Zonder een bron van energie te zijn voor anderen, zal er heel weinig bereikt worden.”
3) Zorg voor resultaten
Een leider moet ook in staat zijn om “succes te creëren in een altijd uitdagende omgeving”, zei hij.
“Het leven loopt nooit helemaal op rolletjes”, stelde Nadella in het interview met Chicago Booth Magazine. "Dus je kunt niet zeggen: 'Weet je wat? Ik wacht gewoon tot alle obstakels zijn verdwenen.' Als leiders binnenkomen en zeggen: 'Ik ben niet in staat om dit te doen, of ik ben niet in staat om succes te behalen door deze externe factoren', wordt al gauw alles extern."
4) Luister tijdens vergaderingen en wees besluitvaardig
Nadella heeft ook advies voor het leiden van vergaderingen. “Luister meer, praat minder en wees besluitvaardig”, zei hij in een interview uit 2015 met de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
5) Zorg voor een veilige werksfeer
Nadella zegt dat hij veel waarde hecht aan het bevorderen van emotionele veiligheid op het werk. Werknemers moeten niet bang zijn om gestraft te worden als ze vragen stellen, zorgen delen of een fout maken.
“De psychologische veiligheid die je om je heen creëert, vooral naarmate je meer senior bent, is super belangrijk”, zei hij in een interview op de Wharton Future of Work Conference van 2022. “Een techniek is om je eigen kwetsbaarheid te delen, want dat schept vertrouwen bij anderen.”
6) Wees empathisch
Nadella beschouwt empathie niet als een zachte vaardigheid; hij denkt zelfs dat het “de moeilijkste vaardigheid is aan te leren”, zei hij in een interview in 2023 met CEO Mathias Döpfner van het Duitse mediabedrijf Axel Springer.
“Als je empathie toont tegenover werknemers, zullen ze hun best doen en boek je vooruitgang", zei Nadella in een aflevering van de podcast Hello Monday van LinkedIn.
Empathie helpt volgens hem ook om innovatie te bevorderen. “Innovatie gaat over het voldoen aan onvervulde behoeften van klanten waar ze zelf misschien nog niet over hebben nagedacht”, zei hij tijdens de podcast. "Wat is de bron daarvan? Je zou kunnen zeggen dat het 'design thinking' is, maar design thinking is empathie."